„Хората получават информация за света чрез сетивата си. Тази информация им е нужна, за да го опознаят, да функционират в него и да взаимодействат с останалите хора.
Основната част от тази жизненоважна информация постъпва чрез зрението и слуха. Автоматичният информационен поток започва да тече при нашето раждане и продължава до смъртта ни, без да е нужно да полагаме усилия за това.
Една слухова или зрителна загуба сама по себе си оказва огромно въздействие върху познавателния процес и развитието. Детето със слухова загуба ще разчита на своето зрение да компенсира липсата на звукова информация. Детето със зрителна загуба ще разчита на своя слух да компенсира липсата на визуална информация. И в двата случая, една от дистантните сетивни системи ще компенсира липсата на другата. При децата с едновременна слухова и зрителна загуба, нито една от тези системи не е в състояние да компенсира липсата на останалата. Естественият поток информация не може да бъде осъществен. Налице са само откъслечни части, които са
- непълни
- изкривени
- ненадеждни
Пълната информация, необходима за познанието и взаимодействието със средата, не може да бъде получена в ясен и последователен вид без чужда помощ.”
Още за сляпоглухотата: http://www.goshko.org/index.php?newsid=59
Мисията на фондация „Сетива” е да служи на сляпоглухите деца и възрастни в България.
Една от основните цели на фондация „Сетива” е да обучава интерпретатор-придружители на сляпоглухи хора /на английски – “intervener” - “посредник”/. Съвременната концепция за „интервенцията” – в смисъл на „посредничество” - между сляпоглухия човек и света - има за образец спонтанно възникналата двойка Хелън Келър и нейната придружителка Ан Съливан. Хелън Келър е най-известният сляпоглух човек в света, вдъхновяващ пример за хората с този вид увреждане и не само.
“Ever since she took my hand on the doorstep of my home, she has been not only my eyes and ears, but also a light in all dark places, a bond between me and the life of the world.” Helen Keller
„Още от момента, в който пое ръката ми на прага на моя дом, тя беше не само мои очи и уши, но и светлина във всички тъмни кътчета, неразривна връзка между мен самата и живите същества по света.” Хелън Келър
С помощта на посредника, двете липсващи основни сетива – слухът и зрението – намират израз чрез осезанието /допира, докосването/ - чийто символ е ръката.
Името "Сетива" е също така препратка към една от най-старите организации с подобна мисия в света - английската неправителствена организация Sense http://www.sense.org.uk - образец за това, което бих искала да представлява създадената от мене организация след години.
Мой източник на вдъхновение са и други организации, създадени от родители на деца с различни видове сензорни загуби в различни държави преди 50 и повече години, които днес имат огромно влияние в страните си и по света, например:
- John Tracy Clinic http://www.jtc.org/ - в помощ на децата със слухова загуба. Освен диагностично-терапевтичния център в Лос Анжелис, фондацията поддържа безплатна онлайн платформа с уроци за родители на деца с увреден слух, както и летни лагери-семинари, посещавани от семейства от целия свят. Тези летни семинари обаче не са безплатни.
- Lega del Filo d’Oro http://www.legadelfilodoro.it/ - италианската фондация в помощ на сляпоглухи деца и възрастни, както и такива с множество увреждания. Създадена е през 1964 г., притежава мрежа от диагностично-терапевтични центрове в цяла Италия.
Не всички изброени организации притежават графично лого в пълния смисъл на думата. Подобно на италианската Lega del Filo d’Oro /Лига на златната нишка/, например английската Scope https://www.scope.org.uk/ залага на метафората, която се съдържа в самото име на организацията.
Единствено Sense притежава типичен запазен знак, който бих могла да посоча като пример. Считам, че e важно знакът да идентифицира съдържанието, вложено в името на фондацията, което при SENSE е налице. Темата е наистина трудна. Дори в началото бях решила, че създаването на лого няма да бъде задача номер едно за моята организация.
Още един хубав пример на лого със стилизирана ръчичка на дете и възрастен:
http://www.ellisschoolatlanta.org/christineromanlantzy/
Другият смисъл на името „Сетива” е, че ще търся начини да популяризирам каузата на сляпоглухите хора чрез различни видове синтез на изкуствата. Примери:
- the deafblind shape https://sites.google.com/site/deafblindshape/deafblind-shape-project/videos - триизмерен тактилен символ на сляпоглухотата, създаден от италианския скулптор Guido Dettonias по време на семинари с участието на сляпоглухи хора и техните интерпретатор-придружители.
- постановката „Не само с хляб” / “Not by Bread Alone”/ на единствения в света театър със сляпоглухи артисти, израелския Nalaga’at /на иврит, „докосни”/. Повече за постановката - в статията "Сладки за Гошко" на Аделина Илиев с първа награда на фотоконкурс" - тук.
- Българският "Театър на сетивата „Лабиринт” и др.
Идеята да създам такъв вид фондация дължа на Лаура от CABSS - Центъра за подпомагане на глухи и сляпоглухи деца на фондация "Роберто Уирд" в Рим, www.cabss.it. Лаура обучаваше не само Гошко, но и мене самата в ролята ми на родител и застъпник за детето си. Повече за наученото от Лаура - тук.
Едно от знаковите преживявания на Гошко в CABSS е рисуването му върху пясък. Снимка на неговите ръчички в пясъка влезе в последния информационен бюлетин на CABSS.
Други възможни теми от сферата на сензорните усещания, достъпни за Гошко:
Последно, за сведение - изображение на буквата С от жестомимичната азбука.